الاثنين، 21 يوليو 2008

أخيراااا ...بني آدم


استيقظت يوما , فوجدت أن كل حياتي أصبحت إلكترونية..
منذ سنوات ليست كثيرة , كان أكثر ما يقلقني هو أن فجأة عدم وجود قلم وأوراق معي ..في المصيف ..في فرح ..في رحلة ..في كافيتريا.....
دائما كنت أحرص علي وجود الأوراق والقلم باعتبارهم " أنا "
الآن .. أكثر ما أخشي هو انقطاع التيار الكهربي , ونفاذ الشحن من الحاسوب والهاتف المحمول والتلفاز والتكييف .. فهل أصبح كل هؤلاء : أنا ؟؟
أذكر أني انشغلت بأحد الدورات التدريبية في مجال عملي , فابتعدت عن النت فترة ..كان هذا صعبا للغاية بعد أن تحول لما يشبه الإدمان ..
أفتح عينيّ --> افتح اللاب توب --> أعمل نسكافيه
هذه هي ثلاثية صباحي المقدسة
وللتغلب علي هذا الإدمان قمت في حركة بطولية عنترية جبارة , بإلغاء حسابي في موقع يجمعني بأصدقاء ,بعضهم شخصيين وبعضهم إلكترونيين .
عدت بعد حوالي ثلاثة أسابيع لأجد ردود فعل غريبة جدا ..من قلق وتعجب من غيابي المفاجئ وكأنه لا وجود حقيقي لي سوي بالصورة والاسم المسجلين في الموقع , حتى كدت أن أذهب لأري في المرآه ما إذا كنت أمتلك جسدا حقيقيا أم لا .. وأجرب صوتي بمختلف طبقاته بعدما ندر خروجه لحيز الهواء الطلق .
أشعر أني تبدلت كثيرا , نسيت كيف تكون دردشة الأصدقاء في أحد المقاهي المطلة علي البحر , أو كيف يكون تناول الإفطار الجماعي قبل بدء العمل ..
لكني بدأت أستشعر الخطر علي أعصابي فعلا حين لاحظت أنني أحيانا , وحين يتحدث معي زوجي بصوت منخفض , أجد يدي تبحث بتلقائية عن الريموت لأعلي درجة الصوت .. أو حين ألاحظ اختفاء ابني في ركن من الشقة , فتمتد يدي إلي الجوال ربما إذا ضغطت اسمه تنطلق منه رنة تعلمني بمكانه..
اليوم عندما عاد زوجي من العمل وجدني ساهمة , أمد يدي أمام شاشة الحاسوب كأنني أحول بين نفسي وبين خطر ما أجهل نوعه ولكني موقنة من وجوده.
عندما انتبهت إليه , قفزت وضممته بشدة أثارت دهشته , تساءل عن سر هذا الاشتياق المفاجئ , فوجدتني أهتف : يااااااه .. أخيرا بني آدم

هناك 12 تعليقًا:

Unknown يقول...

هههههههههه
والله واضح ان دا بقى حلنا كلنا
انا بيحصلي كتير من اللي كتباه
اسلوبك جميل
تحياتي
iman

دعاء مواجهات يقول...

ياخبر انتى حالتك صعبة

لااازم تخرجى منها باى طريقة


انا كنت زيك بس اتحسنت كتير ومبقتش اهتم بية اوى

حاولى تشغلى وقتك ياقمر



بيس

شادى زلط يقول...

الحمد لله

هناك شخص اخر يفهم ما اقف امامه

شادي أصلان يقول...

طيب وهو دا ينفع
الف الف مبروك علي المدنوة الجميلة
معلش مكنتش اعرف ان بسكوتة تبقي تبقي حضرتك مش تقولي .

شادي أصلان يقول...

للأسف علي رأي منير كلنا بقينا معلبين

رحاب إبراهيم يقول...

عزيزتي ايمان
شكرا لتعليقك الجميل وتمنياتي بالتواصل
............
عزيزتي دعاء
الحالات .... أوقات
وادينا بنسجلها كتوثيق للي بيحصل لنا
نورتينا يا دودو
............
abozikas
اعتقد هناك اكتر من شخص غيري وغيرك
قول 10 مليون كده

تحياتي لك
.........

عزيزي شادي أصلان
فرحت بوجودك في المدونة النونو بتاعتي
وهنيجي جنبك ايه يا فندم..انا لسه ألف باء مدونات ..وشكرا لتعليقك

الملاح التائه يقول...

بوست ممتاز
فعلا الحياة بقت كلها بالنسبالنا كده
لدرجة إننا مابقيناش نعرف نتكلم مع الناس في أي لقاء حقيقي يجمعنا وجها لوجه
خطر جدا
يمكن يتحول لشئ فظيع
ياترى ايه الحل

Abu Shahin يقول...

ضريبة التطور التكنولوجى
هانعمل ايه

مقالة هايلة وجميلة

عيش حلاوى

رحاب إبراهيم يقول...

الملاح التائه
فعلا الوضع بقي مخيف وانا شخصيا مش عارفه الحل
تصور كنت في أمسية موسيقية في بيت أحد الأصدقاء وكان فيه شاب - لأ اتنين - طول الوقت اللاب توب علي رجله وشغال
وكأننا بكلامنا ومزيكتنا وحكاياتنا وحتي أكلنا وشربنا , مجرد خلفية للي علي اللاب توب بتاعه
شكرا لتعليقك ولو لقيت حل قوللي عليه

رحاب إبراهيم يقول...

abu shahin
يا اهلا بيك وبكل العيش حلاوية
مع إني كنت بافكر اعمل رجيم والله (:
انما هي ضريبة التكنولوجيا , واللا نتيجة خراب العلاقات البشرية؟

شادى زلط يقول...

لما بازهق من تواصلى اللامتواصل معاكم
باقفل الاكونت .

ينفع اقفل اكونت الدنيا لفترة ؟

مــها العباسى يقول...

صديقتى العزيزة
مبروك المدونة الجميلة
وتقريبا كلنا هذا الرجل